Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer in de disclaimer. akkoord

 

Menu

terug naar dashboardterug naar vorige paginaSchoolnieuws

 16/117 

We leren van elkaar

Spellen is belangrijk, maar voor sommige leerlingen ook moeilijk. Vooral met werkwoordspelling kunnen veel leerlingen problemen hebben. Zelfs leerlingen uit havo 4! Ze hebben de regels al vaak doorgelezen, maar blijkbaar blijft het niet altijd goed hangen.

We bedachten hoe je nu echt gemotiveerd iets leert en kwamen met de oplossing: als je iets aan iemand uit moet leggen, dan MOET je het zelf wel snappen. Gelukkig waren er leerlingen uit een tweede en een eerste klas die als proefkonijn wilden dienen.
De vierdeklassers moesten aan de bak: ze wilden immers niet afgaan tegen over die veel jongere leerlingen. En, die jongere leerlingen hadden de opdracht zeer kritisch te kijken naar hoe de ouderejaars lesgaven.
Zo kwam het dat we op een vrijdagmorgen vierdejaars les zagen geven aan onderbouwers. Ze deden hun best: ze hadden goede voorbeelden bedacht, sommigen hadden zelfs een power point presentatie gemaakt en ze namen ook een SO’tje af om te zien of de onderbouwers de stof goed begrepen hadden.
Daarna was het de beurt aan de jongere leerlingen om de prestaties van de vierdejaars kritisch te becommentariëren. Iedereen was het erover eens: het was nuttig, het was eens wat anders en ook heel gezellig. We gaan zoiets vast nog eens doen. Misschien wel omgekeerd: brugklassers geven les aan vierdeklassers, want wie zegt dat oudere leerlingen altijd alles beter weten?

Mw. Woudstra