Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer in de disclaimer. akkoord

 

Menu

terug naar dashboardterug naar vorige paginaSchoolnieuws

 29/108 

JIHAD. De voorstelling.

Op woensdag 26 oktober bezochten de leerlingen van jaarlaag 3 en 4 in de Meervaart in Osdorp de theatervoorstelling ‘Jihad’. De voorstelling heeft tot doel jongeren na te laten denken over grote thema’s zoals “waar voel ik me thuis”, “waar hoor ik bij, of juist niet” en “welke keuzes moet je maken op moeilijke momenten in je leven”.

Al snel na aanvang van de voorstelling werden wij verrast door het overtuigende spel van de drie acteurs. Er werd gesproken in herkenbare jongerentaal, inclusief woorden die wij op school liever niet horen… Maar, wat een geweldig stuk met stof tot nadenken, humor en emotie schotelden deze acteurs ons voor! Naast het professionele spel viel ook het prachtig vormgegeven (video)decor op. In het begin van de voorstelling zagen wij drie jongens die op de bank zaten te gamen, maar gaandeweg de voorstelling kwamen zij (en wij) als het ware zelf in een oorlog terecht! Het was voor veel leerlingen een buitengewone ervaring (een grote meerderheid was voor het eerst in een echt theater!) en ook de begeleidende docenten waren lovend over de voorstelling.

In de nabespreking konden leerlingen zich over de thema’s uit de voorstelling uitspreken. Opvallend was, dat de meeste leerlingen Nederland wel degelijk als hun moederland zien en zich hier thuis voelen. Des te dapperder was het van enkele leerlingen om toe te geven, dat ze zich in bijvoorbeeld Marokko meer thuis voelden, omdat ze daar geen K-Marokkaan genoemd worden! Een leerling merkte op zich gekwetst te hebben gevoeld, toen ooit een docent aan hem vroeg of hij een Turk of Marokkaan was, terwijl hij er heel trots op is een Armeniër te zijn!
De mooiste vraag: waren de tranen in de ogen van de acteur die een afsluitende monoloog hield, ‘echt’…? De gespreksleidster gaf het juiste antwoord: ‘Het zal een combinatie zijn van de acteerkwaliteiten van de acteurs en de emoties die uit hun eigen verleden zijn meegenomen…’

Dat laatste wil ik graag onderstrepen. Twee van de drie acteurs (en ook de regisseuse van het stuk) zijn gevlucht uit een vreselijke oorlogssituatie in Syrië, Iran en Bosnië. Zij hebben zelf jarenlang geleefd in asielzoekerscentra en hebben er alles aan gedaan om hier te integreren en een vak te kiezen waarin ze hun verleden konden verwerken. Op de toneelschool van Maastricht ontdekten zij dat er veel paralellen waren in hun verleden. Zij besloten een stuk te maken over de vluchtelingenproblematiek, het zeer succesvolle ‘Nobody Home’, een stuk dat mogelijk in 2017 nogmaals zal worden opgevoerd. Dat houden we in de gaten.

Na afloop van de voorstelling lieten de medewerkers van de Meervaart ons weten, dat zij nog nooit zo’n gemotiveerd publiek bij de voorstelling hadden gezien. De zaal was inderdaad 75 minuten muisstil geweest en de reacties bij de nabespreking waren heel open. We kunnen trots zijn op onze leerlingen!

Mw. Schouten